"De røde damene" lever i nuet, er glade og positive og de fokuserer på å gjøre det beste ut av dagene og livet slik som livet ble...

Noen av damene er nettopp blitt trykket opp som kunstkort.

Det er et ønske at damene finnes og selges fra NKS veiledningssentrene for pårørende i hele Norge - til inntekt for arbeidet med barn, unge og voksne pårørende til rusmiddelavhengige.

torsdag 8. august 2013

Tankekart omkring kunstprosjektet




kunstprosjekt til inntekt for Veiledningssenteret for pårørende - Sandnes
Email: kunstprosjektetglaideg@gmail.com

Kunstprosjektet

I mai 2014 skal Veiledningssenteret for pårørende – Sandnes arrangere en stor konferanse her i Sandnes, hvor fokus vil være på Pårørende, Rus, Psykiatri og Kriminalomsorg.
Jeg vil støtte deres viktige arbeid ved å donere inntekter fra mine kunstarbeider. Jeg ønsker på denne måten å bruke kunst og ord som virkemiddel for hjelpe andre medmennesker med å skape endringer i samfunnet.

Veiledningssenteret for Pårørende er en hjelpe- og støtteinstans for pårørende til rusmisbrukere og pårørende til innsatte i fengsel.
Veiledningssenteret er en stiftelse opprettet av Norske Kvinners Sanitetsforening,(NKS)

Inspirasjonskilden til kunstprosjektet

For 5 år siden ble livet til min da 22 år gamle sønn Jone Andrè, snudd på hodet. Han var en glad frisk ungdom med god jobb, leilighet, og som hadde alt hva en ung mann kunne drømme om. Men noe gikk fryktelig galt, han ble psykisk syk, og startet etterhvert med egenmedisinering som resulterte i et rusmisbruk. De siste fem årene i mitt liv har bestått i å hjelpe min sønn og hans utfordringer.

Tankekart omkring kunstprosjektet

• 20 prosent av inntektene kan gå til Veiledningssenteret og deres videre arbeide for å hjelpe pårørende.
• Skape en aktiv kunstutstilling i Sandnes med ord, dikt og bilder –
• Kontakt med Sandnes Sentrum for å få plassert kunstverk og informasjon om prosjektet i flere av butikkvinduene i sentrum.
• Jeg ønsker debatt og at ungdommen blir tatt på alvor for å forsøke å finne kjernen til at så mange unge mennesker velger å misbruke rus.
• Starte et eller to skoleprosjekt hvor en tidligere rusmisbruker ønsker å være foredragsholder, og fortelle åpent på ungdomsskoletrinnet om faren ved rusmisbruk og hva som kan skje et menneske.
• Kontakt med pårørende som ønsker å bidra med ord, dikt og historier.
• Politiet uttaler at Sandnes er en av de mer rusbelastede stedene i Norge, og dette kan vi sammen gjøre noe med. Kilder har alt fortalt meg om 2 ungdomsskoler som sliter med rusproblematikken i skolen her på Sandnes.Disse er en av målgruppene for skoleprosjektet.
• Fjordhagen rusavenningsplass, ønsker å være med i kunstprosjektet.
• Jeg har som mål å kontakte alle organisasjoner/hjelperessurser i Sandnes som hjelper rusavhengige for å få innblikk i hvordan vi best kan hjelpe, samt å skape en dialog, og å sette fokus på hva Sandnes by har å tilby av hjelp til rusavhengige.
• Mestringsenheten i Sandnes kommune er også innterressert i dette arbeidet, og kan være en ressurs med å bidra med informasjon omkring prosjektet.
• NAV Sandnes er positive og ønsker å innvolvere seg i prosjektet. Tanken her er å ha en postkasse, prosjektinformasjon og et kunstverk ved NAVsenter hvor ders målgrupper og “mannen i gata” kan, om de ønsker, gi sitt bidrag i form av dikt, ord eller historie.

• Jeg er også i dialog med politiet i Sandnes som ønsker å bli involvert.
• Lokal Tv/aviser vil bli kontaktet. Målet vil være å få dette omtalt og snakket om, og at prosjektet kan bli fulgt opp fra begynnelse og til slutt.
• Sosiale medier som Facebook, Pinterest, Blogg/nettside, Youtube vil bli brukt aktivt i prosjektet.
• Sandnes vil bli starten på et regionalt prosjekt som har en nasjonal målsetting.
• Kunst, ord og dikt er et forsøk på å bringe lys til sentrale spørsmål innhyllet i mørke.
• Prosjektet vil i sin helhet danne grunnlaget for en bok som vil omhandle kunst, dikt, og ord som vil være i tråd med prosjektets utgangspunkt, Veiledningssenteret. Boka vil også danne en inntektskilde for Veiledningssenteret.
• Jeg har tro på at mange positive reaksjoner jeg har mottatt oppmuntrer meg til å tro at det lar seg gjøre å bidra med å endre holdninger i samfunnet.
• Jeg ønsker også å sette fokus på Sandnes kommune, mestringsenheten avd rus, og Veiledningssenteret ved å donere kunstverk i forbindelse med kunstutstillingen 2014

Flere personer ifra mange samfunslag har allerede vist sin interesse for prosjektet, og jeg ser at temaet er høyaktuelt. Dessverre så finnes det mange blandt de pårørende som føler både skam og sliter med egne skyldfølelser. Rusmisbrukeren selv er det aller svakeste leddet, men alikevel den som sitter med nøkkelen til sitt eget liv. Desto viktigere er det at noen mennesker går foran (walk the talk) og da ser en ofte at andre mennesker også våger å stå frem.
Samlet er vi sterke. Kommunikasjon, åpenhet, respekt, toleranse på alle nivå er vikigt. Det handler om å vende det som er vondt og vanskelig i livet til noe som kan brukes positivt for å hjelpe andre. Kjærlighet er alltid svaret. 




Jeg har plassert min blogg i <a href="http://bloggurat.net/kart/registrere/9534/sandnes">Sandnes</a> på <a href="http://bloggurat.net/kart/">norske bloggkart</a>!

Jeg har forresten <a href="http://bloggurat.net/minblogg/registrere/52d6db105bc07168a835536126781917825dde71">presentert bloggen min</a> på Bloggurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar